Historie a budoucnost dveřních telefonů v přístupových systémech

 

 Camilla Ashdown, 12. 03. 2024 | 5 min read

Dveřní telefony, známé také jako odpovídací jednotky, urazily od svých skromných počátků, kdy byly jednoduchými odpovídacími zařízeními, dlouhou cestu. Nejkvalitnější modely dnes nabízejí ty nejmodernější funkce. Ale proč vznikla potřeba dodatečných funkcí a co všechno můžeme očekávat v budoucnu? Pojďme se na to podívat. 

dveřní telefon

 

Počátky: Mluvící trubice a telefony

Není snad třeba zdůrazňovat, že první dveřní telefony nebyly ve skutečnosti dveřními telefony – zazvonilo se u dveří (nebo někdo zaklepal) a to představovalo dnešní formu „interkomového hovoru“.

Nakonec však vznikla potřeba komunikovat na dálku. A to nejen od vchodových dveří do obývacího pokoje. Vynález telefonu v roce 1876 způsobil revoluci v oblasti komunikace a umožnil uživatelům hovořit mezi sebou na velké vzdálenosti díky elektrickému signálu.

V návaznosti na to se první pokusy o konstrukci zařízení, která se podobají dnešním dveřním telefonům, datují do 19. století. Tehdy inženýři sestrojili mluvící trubice, které umožňovaly přenášet hlasy mezi dvěma osobami ve stejné budově. Tyto trubky byly jednoduché roury, které spojovaly různé místnosti nebo patra, a uživatelé do nich museli foukat, aby vyslali signál druhé straně předtím, než začali mluvit. Některé systémy byly natolik sofistikované, že dokázaly propojit až 25 různých místností.

Nicméně i v této době byla představa otevření dveří z jiné místnosti prakticky nemyslitelná. Teprve na počátku 20. století, kdy se začaly objevovat elektrické úderníky a první verze interkomů, bylo možné odemykat dveře na dálku. V tomto případě pomocí elektrického proudu

Vzestup interkomů: Nová výzva k řešení

V polovině 20. století se svět změnil. Ve městech a obcích, kde rostl počet obyvatel a jejich bohatství, se "moderní" bydlení v bytech rychle stávalo normou.

V 50. letech 20. století interkomy převzaly novou roli elektronických vrátnic v bytových domech. Aby se návštěvníci mohli dostat přes elektronicky uzamčené vstupní dveře, museli zazvonit na zvonek rezidenta, kterého chtěli navštívit, pak na něj promluvit prostřednictvím jednoduché audio jednotky a po odpovědi se představit. Pokud se rezident rozhodl umožnit jim vstup, mohl stisknout tlačítko, které otevřelo vchodové dveře.

Tento systém se však spoléhal pouze na zvukovou komunikaci, která mohla být v určitých situacích nespolehlivá nebo nejistá. Rezidenti například nemohli vizuálně ověřit totožnost návštěvníků nebo zjistit, zda je doprovází někdo jiný. Návštěvníci se navíc mohli vydávat za někoho jiného nebo použít falešný hlas, aby rezidenty obelstili.

Aby výrobci tyto problémy vyřešili, začali v roce 1984 nabízet přístupové systémy, které využívaly k identifikaci návštěvníků kromě audia také video. Tyto systémy přidávaly k interkomu u vchodu černobílou kameru a instalovaly uvnitř budov na samostatných jednotkách obrazovku, čímž vznikl první video dveřní telefon a přístupový systém pro bytové domy.

Tyto první interkomové systémy a dveřní telefony spoléhaly na analogovou technologii, která se dodnes používá v rezidenčních budovách a malých podnicích. Jedná se o jednoduché systémy, které usnadňují obousměrnou komunikaci v rámci budovy nebo omezeného prostoru prostřednictvím jednoduché dvouvodičové konfigurace.

Skládají se z nadřízených stanic, které jsou vybaveny funkcí zahájení hovoru, a z rozvoden pro jednotlivá místa, tato instalace byla jednoduchá – pro napájení i komunikaci byl využíván jediný pár vodičů.

Zatímco jejich snadná instalace a údržba představuje nespornou výhodu, funkce analogových systémů jsou často pouze jednoduché (komunikace + otevírání dveří) a kvalita zvuku (nebo obrazu) je nespolehlivá.

Mějte stále nejnovější informace. Přihlaste se k odběru našeho newsletteru.

Moderní éra dveřních telefonů: IP a mobilní aplikace

Dnes máme k dispozici sofistikované přístupové systémy

Nástup digitálních technologií a internetu na konci 20. a počátku 21. století přinesl interkomovým systémům nové možnosti ale také výzvy. Na jedné straně digitální technologie zlepšila kvalitu, funkčnost a škálovatelnost IP interkomů  a dveřních telefonů, protože eliminovala omezení plynoucí z analogové technologie. Na druhé straně internet přinesl nové hrozby a rizika, jako jsou kybernetické útoky, úniky dat a porušování soukromí.

Aby výrobci tyto problémy vyřešili, vyvinuli systémy založené na IP, které k přenosu dat v síti využívají internetový protokol (IP). Dveřní telefony na bázi IP mají oproti tradičním dveřním telefonům několik výhod, jako například:

  • Vyšší kvalita zvuku a obrazu, jelikož digitální signály jsou méně náchylné ke zkreslení a rušení než analogové signály
  • Více funkcí a vlastností, jako například:

          icon Integrace s bezpečnostními kamerami pro monitorování domácnosti  

          icon Integrace s  platformami domácí automatizace, která umožňuje, aby byl dveřní telefon  využíván nejen jako odpovídací jednotka, ale i jako zařízení pro ovládání celé domácnosti – klimatizace, žaluzií, osvětlení atd.

          icon Zasílání videozpráv nebo zvukových zpráv, aby mohli rezidenti vidět, kdo se je pokoušel navštívit, když nebyli doma

  • Větší flexibilita a škálovatelnost, protože IP zařízení lze v rámci sítě jednoduše přidat, odebrat nebo přemístit, aniž by bylo nutné instalovat další kabeláž nebo hardware
  • Nižší náklady na instalaci a údržbu, protože IP interkomy využívají stávající síťovou infrastrukturu a lze je spravovat centrálně – nebo dokonce na dálku prostřednictvím cloudové platformy 

Jednou z nejinovativnějších funkcí IP interkomů je možnost využívat mobilní aplikace  pro komunikaci s návštěvníky a ovládání dveří. Díky tomu se dveřní telefony změnily z fyzických záznamníků na nástroje v mobilních telefonech. 

Přístupové aplikace umožňují uživatelům přijímat hovory, sledovat živé přenosy videa z IP interkomů nebo IP bezpečnostních kamer a otevírat dveře z jejich chytrých telefonů nebo tabletů bez ohledu na to, kde se právě nacházejí. To zvyšuje pohodlí, zabezpečení a efektivitu pro uživatele i návštěvníky, protože mohou komunikovat a umožňovat přístup, aniž by byli fyzicky přítomni u dveří nebo dveřního telefonu.

Je ovšem třeba poznamenat, že mobilní aplikace nenahrazují dveřní telefony úplně: ne všichni rezidenti nebo recepční mohou (nebo budou chtít) používat k otevírání dveří své mobilní telefony a kvalitní hardwarová jednotka umístěná uvnitř bytu nebo na recepci je i nadále důležitou součástí přístupového systému.

Budoucnost: Co bude následovat?

S dalším technologickým pokrokem budou přístupové systémy pravděpodobně nabízet více funkcí a možností, jako například:

  • Umělá inteligence a strojové učení, které mohou zvýšit výkon, spolehlivost a zabezpečení zařízení a také poskytovat personalizované a iniciativní služby pro uživatele a návštěvníky
  • Častější využívání cloud computingu a edge computingu, které mohou zlepšit škálovatelnost, efektivitu a flexibilitu přístupových systémů a také snížit závislost na lokálním hardwaru a softwaru
  • Rozšířená realita a virtuální realita, které mohou pro uživatele a návštěvníky generovat pohlcující a interaktivní zážitky a poskytovat další informace a pokyny. Mohli bychom se dočkat začlenění funkcí dveřních telefonů do technologií, jako jsou například AR chytré brýle!

Až tedy příště otevřete dveře, mějte na paměti, že dveřní telefony nejsou jen zařízení, která umožňují uživatelům mluvit s návštěvníky. Postupně se rozvinuly v zařízení, která zvyšují zabezpečení, úroveň komfortu a efektivitu. Jedná se o zařízení, která jsou odrazem minulosti, současnosti a budoucnosti technologie přístupových systémů.